Call Us Today 013-9117607 yanti25us@gmail.com

Assalamualaikum semua. Hari ni Che Yan nak kongsikan kebaikan halia dan daun pudina.

Selalunya halia seringkali sinonim dengan jolokan “penghalau angin. Manakala pudina pula menjadi bahan penambah perisa untuk makanan dan minuman. Sebenarnya banyak lagi kebaikan  halia dan pudina.

HALIAJ

Jom kita tengok kebaikan halia terlebih dahulu. Halia sebenarnya sudah lama digunakan sebagai item dalam menangani masalah penghadaman. Bagi kaum india halia bukan sahaja sebagai penyembuh sebaliknya juga digunakan sebagai salh satu bahan dalam acara ritual. Manakala pelayar cina pula menggunakan halia untuk menghilangkan mabuk laut.

Halia mengandungi pelbagai asid amino, vitamin dan nutrisi lain yang boleh membantu dalam masalah migrain, ulser, masalah penafasan dan masalh pencernaan. Halia juga mengandungi antioksidan iaitu vitamin A dan C.

Ada kajian yang menunjukkan halia adalh antiradang, antioksidan, antiviral, anti bakteria dan anti fungal.

DAUN PUDINA

Mengambil daun pudina selepas makan sememangnya menjadi amalan tradisi lama. Dahulu biasanya orang menghisap batang daun pudina untuk membantu masalah pencernaan.

Pudina merupakan antioksidan hebat yang mengandungi vitamin A dan C. Hal ini akan membantu meningkatkan imun sistem. Flavonoid dalam daun pudina akan berfungsi sebagai pelindung kepada sel yang normal dari radiasi.

Pudina juga boleh melegakan sistem pernafasan. Pudina juga dapat digunakan untuk membantu masalah batuk, demam dan selesema. Daun pudina mampu membantu melegakan hidung yang tersumbat akibat penghasilan mukus yang berlebihan.

Daun pudina yang kering dan dijadikan teh pula mampu membantu melegakan selesema dan infeksi pernafasan. Menthol dan asid klorogenik dalam daun pudina dapat meningkatkan saliva untuk membantu memperbaiki sistem imun badan.

Pudina juga dijadikan essential oil untuk digunakan dalam menangani masalah nafas berbau, sakit tekak dan masalah gigi dan gusi. Pudina juga dapat membantu masalah pencernaan.

Pudina dapat mengurangkan simptom alergic dan mengurangkan kesakitan dengan efek sejuk yang ada pada pudina.

Kebaikan pada sesuatu tumbuhan hanya akan dapat dirasai apabila kita rajin nak mengkaji dan tahu cara pengguanaannya.

Nak lebih mudah? Che yan ada jalan penyelesaiannya. Ambil saja Papermint Ginger dari Shaklee. Mudah. Selamat , semulajadi dan berkesan.

Kalau nak jimat sambil guna produk semulajadi dan berkualiti u boleh join ahli shaklee. Ala tak sampai rm100 pun. Klau nak keahlian percuma pun bulih coz ada caranya.

Banyak manfaat jadi ahli. Bukan setakat dapat harga ahli, u nak berbiz pun bulih. Tapi tak wajib buat biz pun bila dah jadi ahli. Dapat nikmati harga ahli. Bulih akses web dengan id sendiri. Bulih klik-klik secara online jugak untuk dapatkan produk Shaklee. Tapi kalau nak suruh che Yan  oderkan pun okey je.

Owh sebelum terlupa. Opcozz konsultasi dari Che Yan bersama dengan segala HACKS dalam penggunaan produk Shaklee.

Tak tau macam mana nak jadi ahli?

Bleh rojer Che Yan di :

Blog :

vitaminDhatiku.blogspot.com
omelancheyan.com

FB :

Shahizan Rahimi

FB page kawasan :

Pengedar Shaklee Jerantut 013-9117607

FB page semalaysia :

vitaminDhatiku

Whatapp :

www.wasap.my/6013-9117607