Call Us Today 013-9117607 yanti25us@gmail.com

Menopause adalah satu keadaan dimana kitaran haid seseorang wanita itu terhenti. Kebiasaannya menopause akan terjadi kepada wanita dalam lingkungan usia 45-55. Seharusnya kita sebagai wanita tahu cara untuk terus kekalkan kehidupan yang sihat setelah menopause.

Terdapat banyak simtom yang tidak menyeronokkan sepanjang proses menopause. Ada yang jadi mood swing, depresi, sakit kepala, sukar tidur, sering berpeluh waktu malam, kesakitan dibahagian sendi dan otot dan pelbagai lagi.

ANTARA AMALAN YANG PERLU UNTUK KEKAL SIHAT SETELAH MENOPAUSE

1. BERSENAM

Kajian menunjukkan wanita yang terus bersenam setelah menopause akan mengekalkan kesihatan tulang yang baik. Senaman yang dilakukan pula tidak perlu senanaman yang terlalu berat. Antara senaman yang boleh dilakukan ialah berjalan laju dan menaiki tangga.

2.DAPATKAN SINARAN MENTARI YANG CUKUP.

Ok, part ni bukanlah seseorang itu perlu berjemur ditengah panas. Sinar mentari pagi cukubp aik untuk mendapatkan sumber vitamin D. Mendapatkan sinaran matahari 10-15 minit, 3 hari seminggu sudah cukup untuk membantu kesihatan tulang. Jangan pula berjemur terlalu lama kerana lebihan sinar uv juga besar kemungkinan membawa risiko kanser.

3. TEKANAN DARAH YANG STABIL

Setelah menopause, hormon estrogen akan semakin berkurangan. Risiko penyakit kardiovaskular juga makin menigkat. Bacaan tekanan darah yang tinggi akan menambahkan lagi risikonya. Pengurangan pengambilan sodium dalam diet harian juga dapat mengelakkan tekanan darah tinggi.

4. KEKAL CERIA

Terus optimis dalam apa saja yang dilakukan. Terima keadaan menopause  secara positif dan berfikiran terbuka. Keceriaan akan membantu meningkatkan imuniti.

5. URUS BERAT BADAN

Mengekalkan berat badan yang ideal akan mengurangkan simptom menopause akibat masalah berat badan. Berat badan ideal juga akan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular seperti kanser payudara dan kanser serviks.

6. PEMERIKSAAN KESIHATAN

Wanita yang sudah menopause terdedah dengan risiko masalah ketumbuhan. Oleh itu, amatlah digalakkan untuk wanita yang sudah mengalami menopause menjalankan pemeriksaan secara berkala. Hal ini adalah untuk langkah-langkah pencegahan dan rawatan awal sebarang masalah kesihatan.

7.MENGAMALKAN DIET YANG SIHAT

Pengambilan makanan yang sihat amat penting. Elakkan dari mengambil sebarang alkohol dan menghisap rokok kerana mempunyai risiko pereputan tulang. Selain itu juga amatlah disarankan golongan menopause ini mengambil makan tambahan agar dapat menapung kelompangan nutrisi dalam diet harian seperti di bawah.

Pengambilan set lengkap ini akan membantu menyeimbangkan nutrisi harian anda.

 

Ingat!!! Menopause bukanlah penamat kehidupan. Malah satu fasa baru dalam menjalani coretan kehidupan.

Kalau nak jimat sambil guna produk semulajadi dan berkualiti u boleh join ahli shaklee. Ala tak sampai rm100 pun. Klau nak keahlian percuma pun bulih coz ada caranya.

Banyak manfaat jadi ahli. Bukan setakat dapat harga ahli, u nak berbiz pun bulih. Tapi tak wajib buat biz pun bila dah jadi ahli. Dapat nikmati harga ahli. Bulih akses web dengan id sendiri. Bulih klik-klik secara online jugak untuk dapatkan produk Shaklee. Tapi kalau nak suruh che Yan  oderkan pun okey je.

Owh sebelum terlupa. Opcozz konsultasi dari Che Yan bersama dengan segala HACKS dalam penggunaan produk Shaklee.

Tak tau macam mana nak jadi ahli?

Bleh rojer Che Yan di :

Blog :

vitaminDhatiku.blogspot.com
omelancheyan.com

FB :

Shahizan Rahimi

FB page kawasan :

Pengedar Shaklee Jerantut 013-9117607

FB page semalaysia :

vitaminDhatiku

Whatapp :

www.wasap.my/6013-9117607